Na egzaminie obowiązuje odpowiedź na trzy wylosowane pytania, po jednym z każdej grupy:
A – ogólnobiologiczne,
B – kierynkowe bazowe,
C – kierunkowe specjalistyczne.
Egzamin uznaje się za zdany, gdy średnia arytmetyczna ocen z trzech pytań osiągnie wartość co najmniej 3,0.
Grupy przedmiotów:
A | B | C |
---|---|---|
Immunologia | Parytozy człowieka | Antropologia ogólna |
Botanika | Paleontologia | Ergonomia |
Zoologia | Ewolucjonizm | Ekologia człowieka |
Mikrobiologia | Podstawy statystyki | Antropogeneza |
Ekologia i ochrona środowiska | Anatomia z elementami patologii | Antropometria i antroposkopia |
Genetyka i genomika | Fizjologia człowieka | Prymatologia |
Biologia komórki i histologia zwierząt | Archeologia | Biologia rozwoju człowieka |
Grupa A
- Opisz mechanizmy powstawania stanu zapalnego i wymień elementy układu immunologicznego zaangażowane w ten proces.
- Scharakteryzuj przeciwciała: budowa, występowanie i funkcje. Co to są antygeny zgodności tkankowej?
- Opisz mechanizm i znaczenie konfliktu serologicznego. W jaki sposób należy monitorować możliwość jego wystąpienia i zapobiegać jego skutkom?
- Wyjaśnij mechanizm powstawania nadwrażliwości typu anafilaktycznego i podaj znaczenie immunoterapii swoistej w jej zapobieganiu.
- Wyjaśnij pojęcie odporności nieswoistej i jej mechanizm.
- Scharakteryzuj glony.
- Scharakteryzuj mszaki i paprotniki.
- Scharakteryzuj rośliny nasienne.
- Omów typy owoców i ich budowę – podaj przykłady.
- Omów procesy życiowe roślin: zapylanie i rozsiewanie. Jakie są ich rodzaje i jaki wpływ na nie może mieć człowiek?
- Scharakteryzuj budowę i funkcje dwóch wybranych tkanek roślinnych.
- Ewolucja rozmnażania roślin. Rola gametofitu i sporofitu w ujęciu ewolucyjnym.
- Na wybranych przykładach gatunków żyjących w Polsce przedstaw przystosowanie do warunków środowiskowych 3 rzędów ssaków.
- Dlaczego zwyczajowa nazwa „ryby” nie jest jednostką systematyczną? Przedstaw zróżnicowanie tej grupy parafiletycznej.
- Budowa 2 wybranych gromad stawonogów jako przejaw przystosowania do trybu życia.
- Rozwój ontogenetyczny owadów jako przejaw różnorodności biologicznej.
- Przystosowanie adaptacyjne wybranego gatunku gadów lub ssaków do zróżnicowanych warunków środowiskowych.
- Scharakteryzuj pozytywne i negatywne relacje bakterii z organizmem człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mikroflory komensalnej. Escherichia coli – wróg czy przyjaciel?
- Wymień rodzaje wirusów hepatotropowych. Scharakteryzuj przyczyny i skutki najczęściej występujących zakażeń tymi wirusami.
- Omów postulaty Kocha i podstawowe zasady diagnostyki chorób wywoływanych przez drobnoustroje.
- Sterylizacja a dezynfekcja – różnice, przykładowe metody, zastosowania.
- Scharakteryzuj podstawowe różnice w budowie i mechanizmie infekcji patogenów: pierwotniak, bakteria, wirus, prion. Podaj przykładowe sposoby zapobiegania tym zakażeniom.
- Omów najważniejsze właściwości składowych geosfery: litosfery, hydrosfery, atmosfery i biosfery.
- Omów podstawowe poziomy organizacji życia, które wchodzą w zakres zainteresowań ekologii.
- Wymień czynniki środowiskowe determinujące rozwój biomów i zinterpretuj podział biomów.
- Jaki jest wpływ zanieczyszczeń antropogenicznych na jakość wód powierzchniowych?
- Omów przyczyny i skutki dla organizmów żywych smogu i efektu cieplarnianego.
- Wymień rodzaje, omów przyczyny i skutki poliploidalności. Podaj przykłady tego rodzaju mutacji genomowych.
- Co oznacza u ssaków określenie – dziedziczenie mateczne? Co sprawia, że geny mtDNA są ważne? Scharakteryzuj genom mitochondrialny człowieka.
- Podaj różnice w budowie między genem pro- i eukariotycznym. Jaki typ budowy genu występuje u człowieka i jaką daje przewagę ewolucyjną?
- Na przykładzie człowieka opisz krótko kolejne etapy w procedurze klonowania terapeutycznego i reprodukcyjnego.
- Czym są embrionalne komórki macierzyste i jak można je przeprogramować dla potrzeb terapeutycznych?
- Rodzaje transportu komórkowego. Jak na ten proces wpływa budowa błon komórkowych i rodzaj białek błonowych?
- Wymień i opisz rodzaje receptorów komórkowych i przekaźników wewnątrzkomórkowych.
- Porównaj budowę i funkcje życiowe pierwotniaka, komórki roślinnej i zwierzęcej.
- Porównaj mitozę i mejozę. Opisz mutacje chromosomowe.
- Omów proces starzenia komórkowego, jego etapy i wpływ na różnicowanie się komórek. Co to jest stres oksydacyjny? Jakie znasz mechanizmy obronne komórki przed procesem starzenia się?
- Opisz budowę i funkcje neuronu ze szczególnym uwzględnieniem budowy synapsy.
Grupa B
- Pasożytnictwo jako rodzaj interakcji pomiędzy organizmami. Podaj definicję, typy pasożytnictwa i rodzaje pasożytów.
- Adaptacje helmintów do pasożytniczego trybu życia.
- Choroby pasożytnicze przenoszone przez stawonogi – przykłady.
- Opisz i scharakteryzuj czynniki środowiskowe wpływające na szerzenie się chorób pasożytniczych.
- Scharakteryzuj „eksplozję kambryjską”.
- Wielkie wymierania: zakresy czasowe, przypuszczalne przyczyny oraz skutki dla świata organizmów żywych.
- Jakie znaczenie dla zachowania szczątków organizmów mają procesy tafonomiczne? Podaj przykłady tych procesów.
- Metody datowania; przedstaw zalety i wady wybranych metod z uwzględnieniem zakresów czasowych ich wykorzystania.
- Procesy glacjalne i ich wpływ na geomorfologię ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
- Na podstawie wybranych przykładów przedstaw główne prawa ewolucji.
- Na wybranych przykładach omów przyczyny i skutki specjacji.
- Wyjaśnij pojęcia makro- i mikroewolucja.
- Teorie strategii ewolucyjnie stabilnej.
- Wpływ badań Karola Linneusza na rozwój botaniki i zoologii.
- Metody badania zmienności jako ważnej właściwości organizmów żywych.
- Skale interwałowe, porządkowe i nominałowe – porównaj i podaj przykłady.
- Wady i zalety różnych miar tendencji centralnej. Wykaż ich związek z normalnością rozkładu.
- Metody badania związków między cechami wyrażonymi w różnych skalach.
- Hipoteza zerowa a błąd I rodzaju. Objaśnij terminy: poziom istotności, wartość krytyczna i obszar krytyczny.
- Opisz najważniejsze cechy morfologiczne człowieka będące konsekwencją dwunożności. Uwzględnij ich znaczenie adaptacyjne i skutki zdrowotne.
- Omów czynniki sprzyjające rozwojowi chorób cywilizacyjnych na wybranym przykładzie.
- Budowa i funkcje nerek.
- Porównaj budowę i funkcję serca w okresie płodowym i postnatalnym.
- Opisz znaczenie głównych składników pokarmowych i mechanizmy ich przyswajania.
- Budowa i funkcja kolejnych odcinków przewodu pokarmowego.
- Omów budowę układu oddechowego.
- Scharakteryzuj mechanizm wentylacji płuc i wymiany gazowej.
- Wymień gruczoły dokrewne i na wybranym przykładzie omów zjawisko sprzężenia zwrotnego ujemnego.
- Przedstaw podział układu nerwowego i wymień jego funkcje.
- Opisz łuk odruchowy i jego elementy.
- Rola siatkówki w procesie widzenia.
- Opisz mechanizm powstawania i wędrówki limfy w organizmie.
- Scharakteryzuj czynność autonomicznego układu nerwowego na przykładzie reakcji walki lub ucieczki.
- Opisz zjawisko termoregulacji uwzględniając budowę histologiczną skóry i gruczołów skórnych.
- Omów mechanizmy fizykalne pozwalające utrzymywać stały bilans cieplny ciała.
- Czym zajmuje się archeologia? Wymień główne kategorie źródeł archeologicznych i przedstaw główne paradygmaty badawcze współczesnej archeologii.
- Przedstaw podział na epoki prehistorii ziem polskich i wymień główne kultury archeologiczne funkcjonujące w każdej z trzech epok.
- Dlaczego mówimy o „rewolucji neolitycznej”? Gdzie do niej doszło, czym się charakteryzowała i jakie były jej następstwa?
- Scharakteryzuj pokrótce przemiany obrządku pogrzebowego w Polsce od neolitu po wprowadzenie chrześcijaństwa.
Grupa C
- Typologia somatyczna. Opisz somatotypy w poszczególnych klasyfikacjach.
- Co to jest norma rozwojowa? Rodzaje norm, przykłady i zastosowanie.
- Omów dymorfizm płciowy na przykładzie czaszki i miednicy.
- Omów cechy charakterystyczne dla rzędu Primates na tle gromady Mammalia.
- Pozycja systematyczna i cechy biologiczne gatunku Homo sapiens na tle rzędu Naczelnych.
- Zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe człowieka. Opisz główne koncepcje rasy i ich konsekwencje interpretacyjne. Podaj przykłady cech przystosowawczych.
- Na wybranych przykładach przedstaw rolę i zadania ergonomii korekcyjnej i koncepcyjnej oraz zadania ergonomii w zakresie kształtowania wysokiej jakości wyrobów technicznych.
- Na wybranym przykładzie omów relacje zachodzące pomiędzy podstawowymi elementami układu człowiek-maszyna.
- Wyjaśnij sens definiowania wartości granicznych (człowiek „mini” i „maxi”) w projektowaniu ergonomicznym.
- Zdefiniuj zjawisko stereotypu dynamicznego (ruchowego) i scharakteryzuj jego rolę w optymalizacji kosztu biologicznego pracy.
- Omów zasady prawidłowego oświetlania stanowisk pracy w przestrzeniach zamkniętych.
- Omów zjawisko zmęczenia mięśniowego, jego rolę fizjologiczną i powstawanie w kontekście zróżnicowanej pracy mięśniowej.
- Scharakteryzuj długość trwania życia dawniej i dziś. Wymień czynniki powodujące wydłużenie trwania życia.
- Modele dzietności w populacjach maltuzjańskich i niemaltuzjańskich.
- Objaśnij termin „przejście demograficzne”.
- Trendy sekularne – na wybranym przykładzie omów przyczyny i możliwości interpretacyjne.
- Adiustacja, adaptabilność, adaptacja. Scharakteryzuj zjawiska, podając przykłady.
- Wyznaczniki stresu fizjologicznego w populacjach wymarłych i żyjących.
- Całkowita i podstawowa przemiana materii. Reguła Bergmanna.
- Omów cechy anatomiczne układu nerwowego oraz okolicy głowy i szyi związane z mową artykułowaną.
- Omów główne etapy zasiedlenia Europy i Azji przez przedstawicieli rodzaju Homo.
- Scharakteryzuj formy Homo floresiensis, Homo naledi i Homo z Jaskini Denisowa.
- Politypowość gatunku Homo erectus – pozycja taksonomiczna Homo erectus sensu stricto i Homo erectus sensu lato a pozycja taksonomiczna Homo erectus i Homo ergaster.
- Scharakteryzuj warunki życia i kulturę europejskich społeczności Homo (sapiens) neanderthalensis i wczesnych europejskich Homo sapiens sapiens.
- Omów główne koncepcje wyginięcia neandertalczyka.
- Omów zastosowania antropometrii na przykładzie trzech wybranych dziedzin nauki.
- Metody badania składu ciała; omów wady i zalety poszczególnych metod.
- Na wybranych przykładach omów zasady konstruowania i interpretację cech ilorazowych (wskaźników) w badaniach proporcji.
- Scharakteryzuj początkowe fazy wytwórczości narzędziowej przodków człowieka.
- Dokonaj analizy porównawczej podrzędu Haplorrhini i Strepsirrhini z uwzględnieniem cech budowy oraz występowania.
- Na wybranych przykładach omów typy lokomocji przedstawicieli rzędu Primates.
- Przedstaw dietę i strategie pokarmowe u ssaków naczelnych jako adaptacje do warunków środowiskowych.
- Na wybranych przykładach scharakteryzuj struktury socjalne występujące w populacjach Naczelnych.
- Wymień etapy ontogenezy i krótko scharakteryzuj dwa wybrane.
- Opisz najważniejsze czynniki mogące zaburzać lub spowalniać rozwój osobniczy z uwzględnieniem ekosensytywności płci.
- Wymień najczęściej stosowane metody oceny wieku biologicznego w aspekcie kontroli rozwoju fizycznego (w tym należnej masy ciała) i motorycznego oraz oceny wad postawy ciała. Wskaż najważniejsze wady i zalety tych metod.
- Wymień najważniejsze teorie wyjaśniające proces starzenia się organizmów.
- Odruchy pierwotne i konsekwencje ich niewygaszenia.